Sunday, March 27, 2011

puc bursztyn i go

puc bursztyn i go

Puc Bursztyn i goscie - Grabowski Jan

Puc Bursztyn i goscie - Grabowski Jan

Zwierzecymi bohaterami opowiesci sa Puc i Bursztyn - dwa wiejskie pieski "rzadzace" calym podworzem, na ktorym zyja takze kaczka Melancia, kaczor Kasperek, kotka Imka. Psy wioda wesole zycie pelne przygod. Poznajemy je podczas zabawy na podworzu. Puc jest starszy, wiec pilnuje Bursztyna. Zwraca mu uwage na nieodpowiednie postepowanie i karci go. Bursztyn najchetniej biega po podworzu, lapie wroble, przepedza motyle i bawi sie koscia. Oba psy czesto sprzeczaja sie, strasza kury i kaczki, wyrzadzaja szkody w gospodarstwie Katarzyny. Lubia takze bawic sie z innymi psami pod studnia na rynku. Zycie Puca i Bursztyna zmienia sie jednak po przybyciu gosci z Warszawy: Mikada i Tiuzdeja. Miejskie pieski, wychowane "na kanapie" nie znaja smaku prawdziwego zycia. Akcja ksiazki skupia sie na przygodach i spieciach, jakie nastepuja miedzy miejscowymi i przyjezdnymi psami. Jeden z nich - Mikado tak zasmakowal w wiejskim pelnym niespodzianek zyciu, ze ucieka na odjezdnym swojej pani Agacie z pociagu i zostaje z nowymi przyjaciolmi, Pucem i Bursztynem na stale, pod bardziej juz swojsko brzmiacym imieniem Mik. Autor, by przyblizyc dzieciom swoich bohaterow oddaje im glos. Psy mowia ludzkim jezykiem, dzieki czemu dzieci moga lepiej poznac ich zwyczaje, upodobania, sympatie, a zwlaszcza pragnienia i uczucia, ktore czynia ich tak sympatycznymi i milymi partnerami dzieci i doroslych. Ksiazka ma ogromne walory wychowawcze. Uczy malych czytelnikow serdecznego stosunku do zwierzat oraz zasad zycia w gromadzie. Nadaje sie do samodzielnego przeczytania przez dzieci.   »»» ... »»»

Wstyd i nagosc
Aktualnosc problematyki wstydu O wstydzie i poczuciu wstydu Przyczynek do Schelerowskiej koncepcji wstydu De verecundia, czyli o kwestii wstydu widzianej oczyma sw. Tomasza z Akwinu Symbol nagosci w historii upadku - fragment "antropologii adekwatnej"

Publiczne prawo gospodarcze
Ksiazka Publiczne prawo gospodarcze omawia normy, ktore reguluja relacje zachodzace pomiedzy zasadami wlasciwymi dla nieskrepowanej zasady wolnosci gospodarczej, a jej publicznoprawna reglamentacja, wyplywajaca z ustaw tradycyjnie wchodzacych w zakres przedmiotu publiczne prawo gospodarcze. Rozleglosc problematyki, jaka zajmuje sie publiczne...

cierpienia m

Milosc w ogniu cierpienia - Matusiak Anna

Milosc w ogniu cierpienia - Matusiak Anna

Sluga Bozy Jan Pawel II wiedzial, czym jest cierpienie, i czesto o nim mowil. Mowil o jego tajemnicy, nieuchronnosci, istocie i znaczeniu. Kladl nacisk na to, ze cierpienie moze byc dla czlowieka wielka proba wiary i ufnosci, szkola milosci, zwierciadlem jego wielkosci, a nawet chluba. Te przepiekne teksty skierowane sa do ludzi cierpiacych, a takze do tych, ktorzy chca kierowac sie „wyobraznia milosierdzia" i pomagac innym: chorym, samotnym, odrzuconym, umierajacym...   »»» ... »»»

cierpienia m

Oblicza cierpienia i milosci - Cieslak Stanislaw

Oblicza cierpienia i milosci - Cieslak Stanislaw

W naszym stuleciu wrocili meczennicy. A sa to czesto meczennicy nieznani, jak gdyby "nieznani zolnierze" wielkiej sprawy Bozej. Jesli to mozliwe ich swiadectwa nie powinny zostac zapomniane w Kosciele. Jan Pawel II, z listu apostolskiego Tertio millennio adveniente W okresie straszliwego terroru hitlerowskiego, walczacego zaciekle z Jezusem i Jego Kosciolem, jezuici dali w hitlerowskich wiezieniach i obozach koncentracyjnych liczne przyklady heroicznej wiary, nadziei i milosci. Zlozyli Bogu Ojcu na oltarzu swiata samych siebie jako "ofiare zywa, swieta, Bogu przyjemna, wyraz rozumnej sluzby Bozej" (por. Rz 12, 1). Sa dla przyszlych pokolen jakby pochodniami, ktore rozswietlaja mroki tragicznego i naznaczonego cierpieniem milionow ludzi XX wieku. Losy 17 jezuitow, Slug Bozych, meczennikow z II wojny swiatowej, ktore przedstawia ta ksiazka, sa ostrzezeniem przed falszywymi i zwodniczymi ideologiami oraz wezwaniem do budowania cywilizacji na miare godnosci i powolania czlowieka na fundamencie Ewangelii Jezusa Chrystusa.   »»» ... »»»

Krolewski trakt cierpienia - Mroz Miroslaw

Krolewski trakt cierpienia - Mroz Miroslaw

Z "Podsumowania" ks. prof. dr. hab. Jerzego Bagrowicza Zycie i dzialalnosc kazdego czlowieka wpisuja sie w konkretny kontekst dziejow swiata, uwarunkowan spoleczno-politycznych i kulturowych epoki. Do tego dochodzi to, co moglibysmy nazwac historia osobista zycia ludzi, takze talenty, ktore z woli Opatrznosci odziedziczyli, wplyw srodowiska rodzinnego, szkoly, mistrzow, w cieniu ktorych zdobywali wiedze, umiejetnosci i madrosc zyciowa. Zycie dwu swietych kobiet Edyty Stein i Lisamarii Meirowsky przypadlo na czas przelomu wiekow: konczacego sie wieku XIX i pierwszej polowy XX wieku. Czas ten odznaczal sie wyjatkowa intensywnoscia przemian politycznych i spolecznych. To jeden z najtrudniejszych okresow najnowszej historii Europy. To z jednej strony czas wielkich przemian, intensywnego rozwoju cywilizacji technicznej i audiowizualnej, nowych technologii przekazu wiedzy. A z drugiej - to jednoczesnie epoka tragicznych w skutkach doswiadczen dwu totalitaryzmow: hitlerowskiego w Niemczech i stalinowskiego w Rosji Sowieckiej. Zycie oby naszych bohaterek wiary i swietosci przypadlo na czas, gdy Niemcy byly ogarniete idea Kulturkampfu i rozwijajacego sie zbrodniczego nazizmu. Dane im bylo doswiadczyc trzech ustrojow politycznych: monarchicznego, czasu republiki i totalitarnego ustroju III Rzeszy. Istotne dla ich losow bylo to, ze obie byly Zydowkami zyjacymi i pracujacymi wsrod Niemcow. Pierwsza z nich i bardziej znana, sw. Edyta Stein (1891-1942), w swoich poszukiwaniach przeszla wedrowke od judaizmu poprzez ateizm az do chrzescijanstwa przyjetego z calym jego radykalizmem....   »»» ... »»»